fredag 20. mai 2011

Fredag fra Fiskeørn til Buskskvett

Tidlig i dag skulle jeg levere bilen på verksted. Utrolig lei lyden av at sikkerhetsselen ikke var på når den var på! Verkstedet ligger på ganske nærme Linnesstranda og når jeg i tillegg fikk benytte bil bar turen til fugletårnet atter en gang i påvente reparasjonen! Der traff jeg tre kjekke ungdommer fra Lier som skulle skrive om Linnesstranda og jeg gav dem noen fakta! Der triste var at etter at de gikk dukket atter engang fiskeørnen opp,dog en liten stund,men det ble noen bilder! Hadde de bare vært der!!!




På veien tilbake stoppet jeg litt opp ved elva og mellom greiene så jeg en Siland ligge stille. Den er vanskelig å komme innpå ,men den så meg ikke, i allefall ikke med engang :) Den liker fisk og er alltid klar for å dykke! Litt bustete på hodet og røde øyne! Kan minne noe om Laksanda,men Laksanda har litt lengre nebb med en huk på tuppen. Tror i alle fall den er lenger.


Det hyggelig var å møte  en skoleklasse på vei utover tårnstien og de ble interesert i å høre om opplevelser jeg hadde hatt her ute. Ikke ofte å få være lærer og da den ene guten sa : "Du er kul" da var dagen reddet! Ønsket var å få barna til å se det spennende med natur og fugleliv og spente  dro de ut for å se etter Fiskeørnen!
Så måtte bilen hentes! 

Jeg har ikke vært på Fiskumvannet i år og hadde lysst til å ta en tur i det fine været. Der har jeg erfaring for å se andre fuglearter enn på Linnesstranda og hadde lysst til å få noen fine bilder av Buskskvetten. 
Og den satt der pent for fotografen!



Den er ikke stor og sitter ofte i busker og kratt som navnet sier! Var fornøyd med bildene selv om en alltid ønsker å komme nærmere er dette noe av det nærmeste til nå! Den er veldig pen og har en fin sang!

Desserten for dagen var da jeg ute på fugletårnet ved Fiskumvannet oppdaget taksvaler sittende på noen grener. Det er ikke ofte, og da jeg fikk fanget en i lufta og en på gren var det nesten litt romantisk !
Eller hva synes dere? Ønsker dere alle en riktig fin helg! Det passer jo bra fra en som heter "Helgerud"



2 kommentarer:

  1. Hei og takk igjen for en morsom opplevelse med mye lærdom om fuglesang og fuglearter! Håper du fikk tatt noen fine bilder og at du har stort hell videre med snapshotsene av sjeldne fugler.
    Hilsen to glade kampere;)
    PS: stilig fotoblogg! :D

    SvarSlett
  2. Veldig hyggelig å møte dere!!!! Lykke til dere også!!!!
    Børre

    SvarSlett